در مجموعه سعدیه، ضدعفونی‌کننده دست و بنرهایی درباره ضرورت حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک نصب شده است؛ اما در حافظیه که در حال حاضر در رده نخست بازدیدها قرار دارد، خبری از هشدارهای کرونایی نیست.
کد خبر: ۹۵۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 23 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: شیراز و فارس همواره از انتخاب‌های اصلی گردشگران نوروزی بوده است، آب‌وهوای این خطه و بسیاریِ اماکن تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی‌اش باعث شده که این استان یکی از قطب‌های گردشگری باشد.

سال گذشته شیوع ویروس کرونا درهای تمام مراکز توریستی فارس را بست، هتل‌ها را تعطیل کرد و مهمانان را پشت دروازه‌ها نگاه داشت؛ اما امسال (۱۴۰۰)اگرچه هنوز این بیماری برقرار است، سفرهای نوروزی و بازدید از اماکن گردشگری امکان‌پذیر است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ۲۵ اسفندماه ۹۹ تا ساعت ۲۴ اول فروردین ۱۴۰۰ تعداد ۲۲هزار و ۵۲۸ نفر از اماکن تاریخی و گردشگری فارس بازدید کرده‌اند که مقایسه این آمار با مدت مشابه دوسال قبل نشان از کاهش ۸۸ درصدی تعداد گردشگران نوروزی دارد.

مصیب امیری عنوان کرده است که این آمار در سال‌های پیش از کرونا، هر روز رو به فزونی بوده است و امسال نیز گرچه شاهد کاهش کلی آمار بوده‌ایم، بازدیدها روندی افزایشی دارد.

فروش اینترنتی و الکترونیکی بلیت یکی از راهکارهایی است که اداره میراث فرهنگی فارس برای پیشگیری از ازدحام جمعیت در ورودی مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی استان فارس اندیشیده است؛ اما بازدید میدانی خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که این اقدام تنها، در ورودی این مجموعه‌ها باعث رعایت تدابیر بهداشتی می‌شود.

 انداختن ماسک روی زمین پس از ورود به حافظیه 

در مجموعه سعدیه، ضدعفونی‌کننده دست و بنرهایی درباره ضرورت حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک نصب شده است؛ اما در حافظیه که در حال حاضر در رده نخست بازدیدها قرار دارد، خبری از هشدارهای کرونایی نیست.

ماسک،‌ مجوزی برای ورود به اماکن گردشگری

بسیاری با ورود به این اماکن گردشگری به دلایل و بهانه‌های مختلف ماسک خود را از چهره برمی‌دارند، دلیل اصلی آن‌ها گرفتن عکس یادگاری است؛ اما برخی نیز از ماسک تنها باعنوان مجوزی برای ورود استفاده می‌کنند و بعد آن را درمی‌آورند و حتی به جای سطل زباله روی زمین می‌اندازند.

کسی از بلندگوها درباره اهمیت رعایت پروتکل‌ها هشدار نمی‌دهد و تذکری هم در کار نیست.

قاعدتا می‌بایست گزارش‌های تصویری از بناهای تاریخی و فرهنگی فارس، در سال کرونایی متفاوت از سال‌های قبل باشد و دستکم ماسک، می‌توانست این عامل متمایزکننده باشد؛ اما چنین نیست؛ همانگونه که در عکس‌هایی که عکاس ایرنا گرفته است، دیده می‌شود، شهروندان ترجیح می‌دهند عطر بهار نارنج و نسیم خوش بهاری شیراز را بی‌واسطه و با ویروس کرونا در رگ‌هایشان جاری کنند.

 گردشگران به بهانه گرفتن عکس ماسک‌ها را کنار می‌گذارند

این موضوع نگرانی‌های بسیاری در پی دارد؛ از یک سو، افزایش بازدیدکنندگان و مسافران در روزهای آتی و فشار مضاعفی که به‌زودی بر کادر درمان وارد خواهد آمد و از سوی دیگر، متاثرشدن مراکز گردشگری از احتمال شیوع مجدد ویروس و حتی تغییر رنگ وضعیت شیراز احتمالی ساکنان این شهر را نگران کرده است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ضریب اشغال تخت اماکن اقامتی رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان‌ و ... استان فارس حدود ۳۰ درصد است؛ همچنین در روز نخست فروردین امسال چهارهزار و ۲۹۳ نفر از حافظیه ، دو هزار و ۴۰۸ نفر از مجموعه سعدیه، یک‌هزار و ۹۰۸ نفر از تخت‌جمشید و یک‌هزار و ۲۸۶ نفر از مجموعه فرهنگی زندیه شیراز شامل ارگ، موزه و حمام و ۹۶۰ نفر نیز از مجموعه تاریخی پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش بازدید کرده‌اند و روز دوم فروردین ۱۴۰۰ نیز تا حوالی ساعت ۲۰ بیش از پنج هزار نفر، فقط از مجموعه حافظیه در شیراز بازدید کرده‌اند.

برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، ماسک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار